RSS



Frågor & Svar

Här följer lite information som kan vara bra att ha inför helgen. Om något är oklart tveka inte att ställa en fråga!

Boka ditt hotellrum i tid!

Boka snarast. Det går alltid att avboka om du ångrar dig. Men det är svårt att göra tvärtom längre fram.
  • Samtliga festivalrum har tagit slut 2011–2014, varför du bör boka i mycket god tid för att försäkra dig om plats.
  • Både Stockholm och Göteborg är extremt intensiva hotellstäder i november/december, pga av olika typer av aktiviteter i stan, varför i princip allt blir fullbokat.
  • Arrangören har i år förhandsbokat en maxkvot (om ca 1 500 rumsnätter) totalt, så skynda på om du vill vara säker på ett bra och nära boende till festivalpris.
Läs mer om årets boendealternativ här. Besökare är välkomna att fota och filma!

Det råder inget foto- eller filmförbud på Fitnessfestivalen, eller under tävlingarna.

Presspass

Du kan ansöka om ett presspass för att gå in på mässan/Luciapokalen och fotografera tävlingarna från reserverade platser. Festivalpartyt – åldersgräns för inträde

Det är ingen åldersgräns för inträde på efterfesten/partyt. Men man måste ha åldern inne om man vill köpa alkohol.

Åldersgräns för deltagande i publiktävlingarna

Åldergränsen för deltagande i tävlingarna chins, dips, body press och biceps battle är 16 år.

Uppvärmning inför deltagande i publiktävlingarna

Det finns redskapsutställare på plats som man kan fråga om lov att nyttja deras utrustning man du vill värma så tidigt som timmar innan tävlingarna. Tävlande som är vid scenen inför det att tävlingen startar för att få instruktioner och genomföra invägning får en chans känna på/värma upp på tävlingsutrustningen (under förutsättning att de inte stör utställare etc).

Vem vinner vid lika antal reps i publiktävlingarna?

Om två – eller fler tävlande – på prispallen i Bar-dips och Chins får samma antal godkända reps särskiljs de med hjälp av kroppsvikten. Den som har en tyngre kroppsvikt hamnar före den som har en lägre kroppsvikt. Tävlande utanför prispallen med samma antal godkända reps får samma placering.

Om två – eller fler tävlande – på prispallen i Biceps Battle och Body Press får samma antal godkända reps på samma viktbelastning särskiljs de med hjälp av kroppsvikten. Den som har en lättare kroppsvikt hamnar före den som har en tyngre kroppsvikt. Tävlande utanför prispallen med samma antal godkända reps på samma viktbelastning får samma placering, i övrigt slår den som lyft en tyngre vikt alltid den som lyft en lättare.

Åldersgräns för deltagande på de SKKF-licensierade tävlingarna

Från 1 januari 2013 får ingen under 18 år delta vid SKKF-licensierade tävlingar (Bodybuilding, Bikini Fitness, Bodyfitness, Classic Bodybuilding etc). Man måste alltså ha fyllt 18 år innan eller senast på tävlingsdagen, inga dispenser ges.

Ändrade rutiner för musik

Från och med 2013 kommer tävlande i Bodybuilding, Classic Bodybuilding och Women’s Physique sända in sin poseringsmusik i förhand till den musikansvarige. Instruktioner för hur detta görs finns här.

Det är endast top-6 i varje klass som går vidare till finalronden och där får genomföra sin poseringsrutin, men alla anmälda ska lämna in musik.

Måste man som tävlande anmäla en coach?

Nej, man får tävla på egen hand utan en coach. Men en trött, stressad och dietande tävlande har stor hjälp av någon som är behjälplig med färgläggning, att hålla reda på tider då man som tävlande ska vara på scenen, hämta eventuellt kvarglömda prylar och alla de andra småsaker som man kan behöva assistans med.

Vem som helst kan agera coach (föreningens tävlingsansvarige, en släkting, sambo, kompis etc) så länge denne har god status hos det Svenska Kroppskulturförbundet.

Hur byter man coach?

Tävlande får byta coach, så länge arrangören blir underrättade om detta byte. Det görs via detta formulär, fyll i de nya namn- och kontaktuppgifterna under coachinfo, samt skriv i övrigt-fältet att omanmälan gällde en ny coach.

En coach per tävlande

På Luciapokalen får tävlande endast anmäla och ha en coach med de förmåner som det medför (tillgång till backstage etc). Behöver man extra hjälp av någon (t ex sminkös eller liknande) får den tävlande möta upp denne utanför backstageområdet.

Om backstageområdet 

Endast ackrediterad personal, press med utfärdat presspass, tävlande och de utsedda coacherna tillåts i backstageområdet. Tävlande har ett par in/utgångar från backstageområdet. Vill den tävlande mingla med bekanta, så finns det gott om fik/områden utanför backstageområdet att träffas.

Byte av gren

Tävlande är välkomna att byta gren men endast om man gör det innan sista anmälningsdag. För att göra sitt grenbyte, kontakta oss på info@luciapokalen.nu med önskemålet.

Förening att tävla för

Om man inte finner en förening att tävla för bland de redan registrerade eller kan övertala ens lokala träningsanläggning att registrera sig som förening inom SKKF kan man i nödfall själv registrera en förening, skaffa licens för den föreningen och sig själv.

Formellt ska föreningen ha en styrelse och en tävlingsansvarig, men i praktiken är det inte sällan en mans (eller kvinnas) verk. Det är bara att köra på, nöden har ingen lag.

Gränser för längd och vikt vid inregistreringen

Den rätta benämningen för längdklasserna som kallas minus xxx cm är egentligen "under och upp till och med xxx,00 cm". Om du vid inregistreringen mäter det minsta över längdgränsen för en klass så hamnar du i den närmast längre längdklassen.

Den rätta benämningen för viktklasserna som kallas minus xx kg är egentligen "under och upp till och med xx,00 kg". Så om du vid inregistreringen väger det minsta över viktgränsen för en klass så hamnar du i den närmast tyngre viktklassen. Deltagare i Bodybuilding/Classic Bodybuilding får vid omvägningen ett nytt försök att vägas/mätas om för att klara klassens begränsning.

Slutgiltigen tävlar man helt enkelt i den klass man väger in i. Tävlande i bodybuilding/classic bodybuilding har en stund på sig innan omvägningen sker. Ifall man skulle ligga på gränsen till att klara kan man passa på att basta, svettas, besöka toaletten eller liknande för att gå ned något i vikt – eller bli någon cm längre...

Classic Bodybuilding-anmälda herrar erbjuds att tävla i Bodybuilding ifall de skulle väga över för sin längd i CBB.

Ska coachen vara med på inregistreringen av atleter på fredagskvällen?

Coachen ska inte vara på plats vid själva inregistreringen, då utrymmet ofta är ytterst begränsat.

Dokument vid inregistreringen

Med hundratals anmälda tävlande gör att vi måste försöka minska ned på alla moment som kan leda till fördröjningar vid inregistreringen. Så från och med 2013 avskaffar vi de pappersdokument som tidigare lämnades in. Istället:
  • De tävlande och coacherna skötte signeringen av ansvarsförbindelsen digitalt då anmälan gjordes.
  • Antidopingförsäkran för föreningens och den tävlandes räkning gjordes iom att man införskaffade årets licens.
  • Tävlandeformuläret som är underlag för speakern fylls i online på förhand.
Regler på tävlingshotellet

Följande rekommenderas för det officiella tävlingshotellet:

  1. Bastun får ej användas.
  2. Tanningspray på hotellrummet förbjudet: Under tidigare år har badrum smutsats ned av tanning-spray, vilken är nästan omöjligt att få bort från fogmassan i kakel.
Gästen debiteras extra för eventuell rengöring om spray används på rum eller i badrum.

Tävlingsfärg – tjänst för färgläggning på Luciapokalen

Fredrik Carlsson kommer traditionsenligt att finnas på plats för att spraya tävlande.

Öppettider till backstage

  • Information kommer.
Får en tävlande kille delta i både Bodybuilding och Classic Bodybuilding, eller som dam delta i både Bodybuilding och Bodyfitness/Bikini Fitness (eller en annan variant av dessa tre)?

Från och med 2009 får man ej dubblera i de olika kroppskulturgrenar som arrangeras. Välj en gren. Däremot kan CBB-anmälda herrar välja att tävla i Bodybuilding ifall de skulle väga över för sin längd i CBB.

Är deltagande i både junior- och seniorklass/senior- och veteranklass ok?

Arrangören av Luciapokalen vill ha en så en rapp tävling som möjligt. Därför äger en tävlande endast rätt att tävla i en klass.

Ändring i programmet för Lucia Classic Pro

Från 2011 avhålls ej Lucia Classic Pro. Istället presenteras ”Return of the Legends”, där genom tiderna framgångsrika tävlingsprofiler får möjlighet att framträda. Return of The Legends är en ren uppvisning, där atleten kan använda rekvisita av olika slag under sitt framträdande.

Uppvärmning backstage

Det finns uppvärmningsredskap (hantlar, skivstänger, bänkar och speglar) i backstageområdet. Då klasserna med många deltagare avgörs är det dock trångt om härligheten i uppvärmningsområdet. Många tävlande tar med sig enkla redskap (exempelvis gummiband) så de kan pumpa upp sig i sin lilla hörna utan att behöva jaga vikter.

Förbedömning/rond 1

I klasserna med fler än 15 tävlande kommer en eliminering att utföras innan Rond 1 startar. Deltagarna står på scenen och domarna avgör vilka 15 ska gå vidare. Deltagarna plockas sedan av scenen, och backstage meddelas vilka som inte går vidare. Övriga 15 går sedan ut på scenen på nytt för att genomföra rond 1.

Bryta tävling efter inregistrering

Du som under pågående tävling bryter, måste meddela detta till backstagepersonalen, omgående. Dessa kommer sedan att meddela detta till tävlingsledningen. Om man inte kan genomföra ett moment räknas det som att man avbrutit tävlingen och man blir oplacerad. Händer det i finalen mister man dock inte sin finalplats.

Kan jag se Luciapokalen som tävlande och coach?

Backstage finns flera TV-apparater, med direktlänk till scenen. Om man som coach/tävlande vill se tävlingarna från sittplats, behöver man köpa separat biljett till tävlingarna som avhålls i Victoriahallen fredag/lördag/söndag.

 

Viktig information för licensierade tävlande

Vi vet att du som tävlande (kanske för första gången) har många frågor om hur tävlingen går till, vilka tävlingsplagg som är godkända, om andra regler eller bestämmelser. Ställ gärna dina frågor i kommentarsfältet nederst på denna sida så får du svar på samma plats. Om du vill vara diskretare kan du ställa frågan via vår kontakta oss-sida, så får du svar via e-post. Ifall frågan kan vara intressant för andra tävlande så publicerar vi svaret på denna sida.

Inregistrering för Luciapokalen

Alla tävlande på Luciapokalen i Bodybuilding, Bodyfitness, Bikini Fitness, Classic Bodybuilding, Men’s Physique och Women’s Physique skall vara med på sin inregistrering.

Det handlar inte enbart om invägning/inmätning, utan även att sekretariatet kontrollerar tävlingsklädseln/id och hjälper dig med dina eventuella frågor.

Den fria poseringen i Bodybuilding/Classic Bodybuilding/Women’s Physique

Är man inte van att stå på en scen i något sammanhang är det naturligt att det känns lite läskigt att stå inför en månghövdad publik, helt ensam och i minimala kläder. Du är inte ensam om att tycka att det känns läskigt! Läs några hjälpande instruktioner här!

Reglerna för längden på det fria programmet är inget som är unikt för Luciapokalen, utan det är SKKF:s/IFBB:s regler som gäller. Tiden tas från första posering och är 60 sekunder i BB/CBB och 30 sekunder i WP.

  Sportsligt uppträdande

För att få våra sporter mer allmänt accepterade är det av yttersta vikt att du som tävlande gör ditt bästa för att visa upp dig från din bästa sida. Liknande direktiv finns för domare och andra funktionärer (se appendix 1 i Constitution of the IFBB för IFBB Code of Ethics). Följ de anvisningar du får från domare och funktionärer, respektera dina medtävlande och uppför dig på ett snyggt sätt i alla lägen. Vid prisutdelning gäller att man stannar kvar på scenen till samtliga fått sina priser och prisceremonin är klar.

Du är som tävlande fullt ansvarig för att din dräkt är reglementsenlig. Vid tveksamhet kan du alltid rådfråga tävlingens huvuddomare. Tävlande som går på scenen med icke reglementsenlig dräkt/utrustning måste vid tillsägelse byta denna inom en minut. Görs inte detta är den tävlande diskvalificerad. Detta scenario ska inte kunna uppstå om du som tävlande följer regelverket och backstagepersonalens direktiv.

Backstagepersonalens direktiv gäller lika som huvuddomares tillsägelse (delegation) och ska följas utan dröjsmål eller protest. Våra internationella moderförbund ser allt strängare på överträdelser, medvetna och omedvetna, som dräkter som är kladdiga av tävlingsfärg, för mycket utskurna eller på annat vis icke reglementsenliga. Vi avser att följa samma linje, varför det är en god idé att ha en alternativ dräkt att byta till, om den ordinarie skulle bli smutsig etc. Gör ditt yttersta för att vara en god representant för din sport och dig själv, genom att följa regler och direktiv!

På scenen

Följ de direktiv som huvuddomare ger. Bryter du uppenbart mot de direktiv och de regler som finns kan du få varning, poängtillägg eller bli diskvalificerad. Du får inte lämna scenen eller linen utan tillåtelse. Vatten och avtorkning sker endast bakom scenen, efter tillsägelse/tillåtelse av huvuddomare.

Sätt dina poser på kommando och vänta inte ut dina motståndare. Det kan medföra att du inte bedöms i den posen. Vi kommer inte att vänta på tävlande som inte följer kommandon! Upprepade brott mot direktiven kan leda till diskvalifikation.

Du som under pågående tävling bryter, måste meddela detta till backstagepersonalen, omgående. Dessa kommer sedan att meddela detta till tävlingsledningen.

Tävlande som bryter mot dessa föreskrifter riskerar en extra avgift motsvarande startavgiften.

Bra e-postadresser och telefonnummer att ha

  • info@luciapokalen.nu förmedlar frågor och svar snarast möjligast
  • Kristian Sewén, tävlingsansvarig Luciapokalen: 070-758 78 55, kristian.sewen@stockholmsmassan.se
  • Ove Rytter, arrangör: 0708-32 12 12, ove@strongevents.se
  • Thomas Anderberg, musikansvarig: 0733-33 97 15, thomas.anderberg2@comhem.se
  • Magnus Branzén, sekretariat: 0708-34 57 08, info@luciapokalen.nu
Lycka till & ha en riktigt trevlig helg! Mvh

Arrangörerna

Kommentarer

Kommentar från Christina
Tid: 13 november 2013, 14:30

Hej! Min coach anländer inte i Göteborg förrän på lördagen så jag undrar om jag behöver ha någon påskrift el dylikt med mig på inregistreringen av denne?
Tack på förhand!

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 13 november 2013, 16:37

Nej, ni skötte signeringen av ansvarsförbindelsen för tävlande och coacher digitalt då ni gjorde anmälan. Coachen är onödig på inregistreringen, och ska inte ens vara på plats eftersom det är ont om utrymmet. Det är nära 320 anmälda tävlande som ska gå igenom inregistreringen…

Kommentar från Lucas
Tid: 14 november 2013, 17:55

Hej! Eftersom Luciapokalen är en nybörjartävling undrar jag vilka som får vara med och tävla. Påverkar det om man har kommit top 3 i någon annan tävling?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 14 november 2013, 18:03

Det är bara de som stått högst på pallen på Luciapokalen, SM eller tävling av högre dignitet som är exkluderade och ej äger rätt att delta på nybörjartävlingarna.
I Bodybuilding finns lite speciella regler som tillåter deltagande igen under vissa omständigheter, läs mer på http://www.luciapokalen.nu/bodybuilding/

Kommentar från Lucas
Tid: 14 november 2013, 18:22

Det är alltså bara om man har vunnit någon av dessa tävlingar?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 14 november 2013, 18:26

Ja. Tidigare (fram till början av 2000-talet) fanns regeln att alla på pallen vid SM och DM samt liknande tävlingar inte kunde delta på Luciapokalen.
Men den regeln förenklades sedan.

Kommentar från Christina
Tid: 15 november 2013, 07:33

Perfekt, så inga knöliga papper behöver jag ha med? Tack för snabbt svar!

Kommentar från Adam
Tid: 15 november 2013, 16:51

Vart finner jag årets version av anti-doping blanketter?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 15 november 2013, 17:01

Vi försöker minska ned på alla moment som kan leda till fördröjningar vid inregistreringen:

* De tävlande och coacherna skötte signeringen av just ansvarsförbindelsen digitalt då anmälan gjordes.
* Antidopingförsäkran för föreningens och den tävlandes räkning gjordes iom att man införskaffade årets licens.

Kommentar från Rickard
Tid: 18 november 2013, 08:43

Kort fråga. Det står att man ska registrera sig i den tävlingsdräkt man ska ha i rond 1. Även visa upp den man ska använda rond 2-3. Det är väl ok att använda samma i alla ronder? (trött diethjärna)

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 18 november 2013, 11:44

Rickard, ja, absolut. Det kan dock vara bra att ha en tävlingsdräkt extra ifall man skulle råka smutsa ned originalet.

Kommentar från E
Tid: 20 november 2013, 11:24

Hur är det med smink på Bodyfitness.
Får man ha skimmer I ansiktet, eller måste det vara ett tranpsarant puder??

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 20 november 2013, 13:34

Glitter är förbjudet. Lite lyster är dock ok.
Om du är osäker på vilken nivå ditt smink befinner dig ber vi dig ta det säkra före det osäkra.
Risken är annars att du av domarna ombeds åtgärda sminkning som passerat över gränsen när du väl står på / ska gå på scenen för att inte bli diskad.
Och att göra av/nedsminkning i all hast ger sannolikt inte det bästa resultatet.

Kommentar från Julia
Tid: 22 november 2013, 00:02

”Allt tävlade i Bodyfitness görs i valfri bikini, skor och besmyckning – dvs de regler som normalt bara tillåts under finalen.” Betyder detta att man bara behöver en bikini? Förra året hade alla en svart likadan bikini under förbedömningen och sedan var de dom som gick till final som fick använda den finare bikinin. Hur är det nu?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 22 november 2013, 00:10

Från SKKF: ”Bodyfitness tillåts att ha sin finaldräkt i förbedömningen.” Mer på http://www.skkf.org/?file=newsView.aspx&newsId=579

Kommentar från A
Tid: 23 mars 2014, 00:26

Hej! En lite pinsam fråga, men om man är ganska hårig i benen, måste det rakas bort eller finns det en aannn lösning på detta?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 23 mars 2014, 00:31

Allt som döljer musklerna för domarna kan leda till att din fysik inte kommer till sin rätt.
Rakning är det traditionella och enklaste, annars finns även vaxning. De som ska färgläggas med tävlingsfärg får följande råd i steg 1:

”Börja med att raka kroppen, se till att ni inte skär er, det blir inte snyggt när färgen ska läggas på. Raka gärna första gången ca 1½ vecka före tävling för att se hur din hud reagerar. Raka sen en gång till före du ska börja lägga på färgen ca 1-2 dagar före beroende hur snabbt ditt hår växer. Se dock till att du inte rakar dig så pass tidigt att du behöver raka dig igen innan tävlingen eftersom det irriterar din hud och gör så att du kan hålla vatten.”

Kommentar från Amanda Lindberg
Tid: 22 maj 2014, 12:38

Hej! Måste man vara svensk medborgare för att delta i bikini fitness? Är finsk, men kommer att studera i Sverige i höst.

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 22 maj 2014, 12:50

Tävlingen är öppen för alla med svensk tävlingslicens. Om du har en svensk förening att tävla för samt en svensk licens är du välkommen att delta på Bikini Fitness-tävlingen.

Kommentar från Caroline
Tid: 07 juni 2014, 22:52

Om man har en ryggtatuering och ska tävla i bikinifitness. Får man sämre poäng/nedslag pga tatuering?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 09 juni 2014, 00:34

En domare som dömt i 25 år skrev följande i en diskussionstråd för ett tag sedan, vilket kanske kan lugna dig och andra som undrar: ”Hur som helst tycker jag inte att man ska basera eventuella val i livet på vad som eventuellt kan löna sig på en scen. Vare sig tatueringar, bröstimplantat, frisyrer eller annat ska väljas till eller bort för att man tror att det kan påverka en placering i en eventuell tävling någon gång. Livet är större än så!

Hur påverkar då tatueringar? Oftast väldigt lite! Den mörka färgen täcker det mesta. Är man bra, så påverkar det än mindre och har man inte satt en vådlig färgkaskad på helt fel ställe blir effekten marginell.

Personligen kan jag inte påminna mig att jag ”dömt ner” någon för tatueringar mer än vid några få tillfällen under ett kvarts sekel och då har det verkligen varit ”fel pryl på fel plats”.”

Kommentar från Anne
Tid: 03 september 2014, 09:11

Vart kan man se vilka obligatoriska poser till women’s physique?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 03 september 2014, 10:30

Det finner man i grenens regelverk. På http://www.skkf.org/?articleId=19 klickar du på t ex ”IFBB Rules for Women’s Physique” samt ”Infografik för Women’s Physique”.

Kommentar från Carolina
Tid: 17 september 2014, 11:19

Om man ändats har biljett till fitnessfestivalen kan man då se luciapokalen eller är man tvungen att köpa biljett till luciapokalen skilt. Får man som tävlande tillträde till luciapokalen båda dagarna?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 17 september 2014, 11:52

För att se Luciapokalen BB, CBB, BF, BiK, MP, WP från publikplatserna måste man ha en biljett till de tävlingarna. Detta gäller även tävlande och coacher, som dock har möjligheten att under sin egen tävling se tävlingarna på storbilds-tv backstage. För mer information om vad tävlande får för biljetter, se http://www.luciapokalen.nu/faq#intrade

Kommentar från Mikael Ramberg
Tid: 30 september 2014, 14:42

Har köpt biljett till lördagens classic BB, ser att tävlingen startar redan kl 09.15. Går tävlingen ”i ett kör”, dvs finalen direkt efter eller kommer det finnas fler grenar som kör förbedömingar i mellan och final på em?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 30 september 2014, 19:46

Mikael, alla discipliner kommer att vara avklarade med sin final och prisutdelning innan nästa disciplin ställer sig på scenen. Så Classic Bodybuilding avgörs i sin helhet innan Bodyfitness-atleterna ställer sig på samma scen.

Kommentar från Jessica Magnusson
Tid: 17 oktober 2014, 12:30

Om man valt att byta coach , får man en ny bekräftelse per mail på att det bytet skett i alla papper så det stämmer vid inreg?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 17 oktober 2014, 12:31

Ja, vi meddelar att vi mottagit justeringen av coachuppgifter per e-post.

Kommentar från Robin
Tid: 28 oktober 2014, 09:30

Hej. Läste det här och undrar va det är? ”Tävlandeformuläret som är underlag för speakern fylls i online på förhand.” Och jag undrar ävaen vart man skickar in musiken?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 28 oktober 2014, 11:27

Vi ska skapa ett formulär som tävlande kan fylla i information om sig själva på, länk kommer.
Likaså ska ett formulär för musiken där man kan bifoga MP3-filer göras. Kommer inom kort.

Kommentar från S
Tid: 04 november 2014, 16:19

Hej. Jag undrar hur man ska tolka -160 cm i bikinifitnessklassen. Betyder det att det är klassen för alla under 160 cm eller är 160 cm den kortaste längden för att få tävla?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 04 november 2014, 16:21

Den längdklass som vi lite slarvigt benämner -160 cm har sitt rätta namn i ”under och upp till och med 160,0 cm”. Det samma gäller också viktklasser, -70 kg betyder egentligen ”under och upp till och med 70,00 kg”. Men eftersom det är en munfull att säga och skriva ut kör vi en genväg.

Kommentar från Robin I
Tid: 04 november 2014, 17:21

Hej,
Förstår jag det rätt att MP-tävlingen startar söndag kl 17:15 och själva inregistreringen är kl 21:00 på fredagen?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 05 november 2014, 12:39

Nej,

* Inregistreringen genomförs eftermiddag fredag 28 november på Scandic Opalen. Vi sagt 17:15 för MP, men det var preliminära uppgifter innan det blev så många anmälda. Vi återkommer med uppdaterade uppgifter för inregistrering.
* Tävlingen genomförs i Kongresshallen, Svenska Mässan, Göteborg. Söndag 30 november, förbedömningen startar 17.00

Kommentar från Daniel Ekstam
Tid: 15 november 2014, 00:23

Hej. Min först tänkta backstage-coach har fått ändrade planer och kan längre inte vara med mig på tävlingen. Jag har läst runt lite, men jag fattar inte hur jag ska göra för att anmäla en ny coach. Hur gör jag?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 15 november 2014, 00:24

Man kan byta den person som är ens coach backstage, vi behöver bli underrättade om det. Det är massor av tävlande i år, och det behövs ett konsekvent sätt att hantera information.

Bästa sättet är att göra en omanmälan och fylla i de nya uppgifterna under coachinfo, samt skriva i övrigt-fältet att omanmälan gällde en ny coach. Då kan vi slänga den gamla anmälan, och riskerar inte att blanda ihop coacherna.

Kommentar från ander
Tid: 20 november 2014, 23:21

Hej! är det någon form av vinst pengar i dem olika grenarna eller är det äran man kämpar för?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 20 november 2014, 23:24

På nybörjartävlingen Luciapokalen tävlar man i första hand för att få erfarenhet, samt för äran.
På Luciapokalen Bodybuilding vinner de bästa posörerna (dam och herre) en resa till FIBO Power i Tyskland för sina prestationer: http://www.luciapokalen.nu/2014/11/13/vinn-en-resa-till-fibo-power-i-koln/

Kommentar från claes
Tid: 21 november 2014, 21:49

Hej.
Vad kostar det att gå in på luciapokalen, på söndag kl 10.00 den 29 november, för 4 st vuxna och en 13 åring?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 21 november 2014, 21:57

Om du menar att gå in och se Luciapokalen Bodybuilding i Kongresshallen (vars förbedömning är vad som pågår då), krävs fem biljetter. Förköper man kostar de från 425 kr/st, köps de på plats (med risken att de tar slut/man inte kan få sammanhängande platser) kostar de från 400 kr st.

Om du däremot menar entré för att gå in på mässan Fitnessfestivalen kostar det vid förköp från 160 kr/st/vuxen och på plats från 190 kr/vuxen (gratis för barn/ungdom söndag i målsmans sällskap).

Kommentar från Anton S
Tid: 23 november 2014, 20:48

Hej.
Jag undrar ifall, under den fria poseringen BB, ”relaxed” (alltså den posén som man har mellan varje obligatorisk posé i linen) räknas som en posé?
Alltså, om jag går ut på scenen till musiken och ställer mig till rätta i ”relaxed” och väntar in musiken för att sätta första posén och starta mina 60 sek. Startar då min minut när jag ställer mig i relaxed eller när jag sätter första (tex front dubble bicep)?
Hoppas ni förstår frågan! ;)

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 23 november 2014, 20:53

Går inte att svara hundraprocentigt på, det är huvuddomaren som avgör. Från http://www.luciapokalen.nu/2006/11/30/hur-fan-poserar-du-egentligen/

”* Tiden tas från första posering och är 60 sekunder.
* Undvik långa intron eller att du traskar omkring på scenen som start. Det finns risk att du flexar eller gör något annat som vi domare tolkar som posering och då startar tiden.
* Startar vi tiden innan du tänkt dig kommer tiden att stoppas innan du tänkt dig. Inte så kul mitt i din dramatiska slutouvertyr av fräcka poser. Det ser nog inte så fräckt ut när du lommar ut efter en avbruten krabba.”

Kommentar från Camilla
Tid: 24 november 2014, 19:23

Hej!
Vad händer om man ångrar sig efter man anmält sig? kostar det något?
Mvh

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 24 november 2014, 19:29

Det kostar ingenting att ångra sitt deltagande. Vi behöver dock besked om att den tävlande avbryter sitt deltagande, det går att sända in per mail info@luciapokalen.nu eller via kontaktformuläret http://www.luciapokalen.nu/kontakt/

För tävlingarna i Kongresshallen så riskerar de som inte avanmäler sig till arrangören en eventuell bestraffning från förbundet, eftersom det ”hör till reglerna” att meddela inställt deltagande.

Kommentar från Nicholas Antman
Tid: 27 november 2014, 10:07

Hej jag undrar vart man hittar blanketten för ansvarsförbindelsen?
letat överallt på sidan men hittar inte dom någonstans vet inte om det är att jag är blind men skicka gärna en länk =D

Mvh Nicholas

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 27 november 2014, 10:11

Från tävlingens infosida: ”De tävlande och coacherna skötte signeringen av ansvarsförbindelsen digitalt då anmälan gjordes.”
http://www.luciapokalen.nu/anmalan/ ser du rutor man måste godkänna för att sända in anmälan.
”Tävlande har tagit del av och godkänner ansvarsförbindelsen:
Coach har tagit del av och godkänner ansvarsförbindelsen:”

Kommentar från Marcus
Tid: 03 januari 2015, 21:47

Vad menar ni med junior och senior? Jag är 26 år och har styrketränat sedan jag var 18, men ej tävlat. Kan jag vara i juniorklassen?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 03 januari 2015, 22:15

Som för alla andra IFBB/SKKF-sanktionerade tävlingar i Sverige/Norden/Världen är det följande uppgifter som gäller:

* Man är junior hela det år man fyller 23.
* Damer: Man är veteran hela det år man fyller 35.
* Herrar: Man är veteran hela det år man fyller 40.

Kommentar från Simon
Tid: 01 mars 2015, 00:12

Hej ja är 181 cm lång och planerar på att delta i classic bodybulding men får inte riktigt ihopp vilken längd klass ja ska delat i.

blir de -180 eller blir de +180?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 18 augusti 2015, 13:39

Hej Simon, klassen -180 cm är till för de som är ”upp till och med 180.0 cm”. Klassen +180 cm är till för de som är det minsta över 180.0 cm vid inmätningen.
Notera: Inmätningen sker på eftermiddagen/kvällen, och då är människor några cm kortare än på morgonen då man just klivit upp.

Kommentar från SL
Tid: 03 april 2015, 23:45

hur mycket får man väga om man vill delta i bodybuilding +80kg är de allt från 80 upp till 89 som gäller ? undra också om de finns några regler för längd i bodybuilding tävlingarna som de gör i classic bodybuilding

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 18 augusti 2015, 13:43

SL, en plusklass inkluderar alla som är över den vikten (eller längden) i en och samma klass. För juniorer +80 kg så är det de som väger 80.1 kg till över 100 kg.
Bodybuilding delas endast in i viktklasser. Classic Bodybuilding är den klass som har en längd/viktkoefficient för deltagande samt indelning i längdklasser.

Kommentar från Kim Nordlund
Tid: 24 maj 2015, 23:13

Hejsan. Om man är 18 år, då måste man väl skaffa en SKKF-licens? men om man inte är med en förening/klubb eller någonting. För man inte tävla då? tänkte delta i luciapokalen bodybuilding.

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 18 augusti 2015, 13:47

Alla som vill tävla i BB, CBB, BF, BiK, MP eller WP på Luciapokalen tävlar på en SKKF-sanktionerad tävling (SKKF = Svenska Kroppskulturförbundet), vilket betyder att de behöver en licens för att få delta/kunna anmäla sig. En licens kan man ansöka om först då man har en förening att tävla för. Så först bör du kontakta gym/klubb/förening i din närhet, och fråga om du kan tävla för dem. (Du kan även starta en egen förening ganska enkelt.)

Kommentar från Simen
Tid: 18 augusti 2015, 09:22

Hei,
Jeg er en 25 år gammel mann fra Norge. Har ikke stilt før, og lurer på hvordan reglene er for å kunne delta i lucia pokalen ? Tenker på MP.

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 18 augusti 2015, 13:52

Hej Simen, på Luciapokalens tävlingar inom kroppskultur (BB, CBB, BF, BiK, MP och WP) kan alla som har en svensk tävlingslicens delta.
För att kunna få svensk tävlingslicens behöver du antingen vara; A. Svensk medborgare eller B. Bo i Sverige.
Utländska medborgare ska alltså vara folkbokförda (ha en permanent bostadsadress) i Sverige.

(Den enda tävlingen som avviker är Nordic Bikini Fitness Open, där de bästa nordiska BiF-tävlande kan anmäla sig.)

Kommentar från Alex Nord
Tid: 19 september 2015, 07:29

Hej! Har nyligen anmält mig till Junior BB -80. Minns inte om jag skrev min coach namn. Hur går jag tillväga för att se om jag gjorde det eller för att skriva in han? Om man gör om sin anmälning kostar de 500:- till ju.

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 23 oktober 2015, 08:31

Alex, om du är osäker, använd formuläret på http://www.luciapokalen.nu/coachbyte/

Kommentar från Anton
Tid: 24 oktober 2015, 20:05

Hej! Jag undrar bara om ni har missat att uppdatera kraven till CBB’s tävlings”dräkt”, då de nya reglerna väl säger att man får ha valfri färg på byxorna även i första ronden?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 25 oktober 2015, 02:07

Anton, tack för påpekandet, vi plockar bort det gamla stycket om cbb-dräkten från denna sida.

Kommentar från Anonym
Tid: 27 oktober 2015, 13:40

Är inreg. och spray tan i samma byggnad?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 27 oktober 2015, 19:50

I Stockholm är det i nära anslutning under samma tak. I Göteborg är det på ett lagom gångavstånd (8 minuter från tävlingshotellet till Svenska Mässan).

http://www.luciapokalen.nu/spraytanning/
http://www.luciapokalen.nu/inregistrering/

Kommentar från lydia karlström
Tid: 04 november 2015, 08:31

Hej! Vet någon om det finns nån som kommer göra hår och smink backstage eller nån som t.o.m går o kontakta för fix på tävlings hotellet? :)

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 04 november 2015, 12:27

Lydia, liksom tränings- och dietupplägget, insmörjningen, poseringsdräkt, musik, sminkning och allt annat som hör till kan tävlande i dag ta hjälp av det mot ersättning. Dock har arrangören av Luciapokalen ej (ännu) upplåtit någon särskild plats för just sminkningstjänster.

Eftersom det är fler som frågat om detta övervägs detta vid kommande tävlingar. Men tyvärr finns inga utvalda i år. Sök dock vidare!

Kommentar från Anonym
Tid: 06 november 2015, 00:06

När är egentligen CBB junior? Tid och datum? 27, 28 eller 29?!?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 11 november 2015, 08:33

Anonym, Luciapokalen Classic Bodybuilding avgörs med start 10.00 söndag 28 november i Victoriahallen.
Klassordning är Veteran, Junior, -175, -180, +180 cm.

Kommentar från lydia karlström
Tid: 07 november 2015, 09:24

Tack för svar. En fråga till. Är biljetterna numrerade? På vip & vanliga platserna?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 11 november 2015, 08:34

Lydia, biljetterna är onumrerade i både Stockholm och Göteborg och på både VIP-sektionen och de ordinarie sektionerna.

Kommentar från E
Tid: 19 november 2015, 23:33

Två frågor:
Finns det möjlighet att se tävlingarna via livestreaming hemifrån i år?

Kommer förbedömning-rond-final för respektive klass göras i ett svep, eller avslutas varje gren med finaler för samtliga vikt-/längdklasser?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 28 november 2015, 09:24

E, ja: https://fitnessplay.solidtango.com/live/luciapokalen
Körschemat återfinns här: http://www.luciapokalen.nu/korschema/

Kommentar från Sofia
Tid: 15 juli 2016, 20:50

Har för åsikt att tävla i womens physique men undrar hur det är med piercingar? Har dermals som tyvärr inte går att ”plocka ur” bara som vanlig piercing. Får man tävla med det?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 31 augusti 2016, 13:52

SKKF:s regler säger: ”Förutom vigselring, armband och örhänge är inga smycken tillåtna.” http://www.skkf.org/a.305/regler/regler-for-de-olika-disciplinerna.aspx

Kommentar från josefin
Tid: 03 september 2016, 22:42

Ska tävla i bikini fitness. Vid vilken ålder går junior/veteran? Jag är 27 år, veteran för mig då va?

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 03 september 2016, 22:57

Inom SKKF är man Junior från sin 18-årsdag fram till till och med hela det kalenderår som du fyller 23 år. Man kan tävla som veteran under hela det år där man fyller 35 (damer) eller 40 år (herrar). Senior är man däremellan, så även du i drygt åtta år till.

Kommentar från alex
Tid: 01 oktober 2016, 15:41

Hej varför har ni tagit bort 100+ senior klassen i bodybuilding? För hittar den inte. har för mig att den fanns med 2014?? Men kan ka fel.

Kommentar från Luciapokalen
Tid: 03 oktober 2016, 12:04

Vi kan ej längre ha klasser som inte finns inom SKKF.
Vilket i dagsläget är -79,-80, -90 och +90 kg för bodybuilding seniorer.

Skriv en kommentar






© 2017 Andreas Viklund
Sidan är byggd med WordPress och det svenska temat "Dagboken" av Andreas Viklund