RSS



SM Body Press

SM BodypressVem pressar sin egen kroppsvikt flest gånger i bänkpress? Alla deltagare får en minnesmedalj – dessutom får segrarna i respektive klass fina pokaler! Nytt från och med 2013 – sittande klass För rullstolsburna finns i år sittande dam- och herrklasser i chins, bar-dips och bodypress. Deltagare i dessa klasser tävlar samtidigt med det ordinarie startfältet, men har separat resultatlista och prispall. Notera: Det finns tyvärr ej rullstolsramp upp till scenerna, så tävlande måste ha med sig assistans om de behöver hjälp att ta sig upp. Datum/tid
  • Lördag 26 november, 15.00. Du måste vara på plats för inregistrering senast 60 minuter innan den angivna starttiden. Medtag legitimation.
Kostnad
  • Anmälningsavgiften, 200 kr, betalas via Paypal i samband med anmälan.
  • I anmälningsavgiften ingår inte inträde till Fitnessfestivalen, det införskaffar varje tävlande separat. Du kan köpa din biljett online i förväg här (för att slippa köer).
Tävlingarna avgörs framför stora åskådarmassor på en publik scen under Fitnessfestivalen: Packat bland publiken vid tävlingarna på exposcenen? Jovars... Anmälan Anmälda Regler Från och med 2011 har reglerna för Luciapokalen Body Press anpassats så att de överensstämmer med reglerna som anammats för den populära tävlingsformen Fitness Five. OBS! Om du är licensierad styrkelyftare kan du behöva söka sanktion från Svenska Styrkelyftförbundet för att ställa upp på denna amatörtävling i bänkpress, annars riskerar du avstängning. Klädsel Den enda regeln för klädsel i de olika grenarna är att den tävlande bär ett linne. Detta för att domarna ska kunna se kroppens rörelser och döma rättvist. (Herrar på egen kroppsvikt, damer på 70 % av kroppsvikt)
  • Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt.
  • Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut.
  • Pekfingrarna ska befinna sig inom 81 centimeters bredd.
  • På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen.
  • I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna.
  • Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd.
  • Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att ”studsas”.
  • Markerad utlåsning (stopp) i toppläget.
  • Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo.
  • Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel.
Lika resultat på samma viktbelastning särskiljs med hjälp av kroppsvikt (lättare kroppsvikt vinner). Vid upprepade felaktiga repetitioner har den tävlande rätt att fortsätta, men endast strikta repetitioner kommer att godkännas. Videodemonstration på godkänt utförande enligt 2011 års regler (start 0:03) YouTube Preview Image

Skriv en kommentar






© 2017 Andreas Viklund
Sidan är byggd med WordPress och det svenska temat "Dagboken" av Andreas Viklund