RSS



Biceps Battle

Biceps BattleLyft en viss procent av kroppsvikten i bicepscurl – max antal reps! Alla deltagare får en minnesmedalj – dessutom får segrarna i respektive klass fina pokaler! Datum/tid
  • Söndag 27 november, 11.00. Du bör vara på plats för inregistrering 60 minuter innan den angivna starttiden, senast 30 minuter innan. Medtag legitimation.
Kostnad
  • Anmälningsavgiften, 200 kr, betalas via Paypal i samband med anmälan.
  • I anmälningsavgiften ingår inte inträde till Fitnessfestivalen, det införskaffar varje tävlande separat. Du kan köpa din biljett online i förväg här (för att slippa köer).
Tävlingarna avgörs framför stora åskådarmassor på en publik scen under Fitnessfestivalen: Packat bland publiken vid tävlingarna på exposcenen? Jovars... Anmälan Anmälda Regler Från och med 2010 har reglerna för Luciapokalen SM Bar-dips, Luciapokalen SM Chins och Luciapokalen Biceps Battle anpassats så att de överensstämmer med reglerna som anammats för den populära tävlingsformen Fitness Five. Klädsel Den enda regeln för klädsel i de olika grenarna är att den tävlande bär ett linne. Detta för att domarna ska kunna se kroppens rörelser och döma rättvist. Bicepscurl (Herrar på 50 % av kroppsvikt, damer på 40 % av kroppsvikt)
  • Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt!
  • Stången lyfts ut från ställningen och tävlingsmomentet startar med armarna hängande rakt ned.
  • Fötternas postition skall vara max en fot ut ifrån vägg/stolpe.
  • Benens position skall vara helt raka.
  • Både rumpa/ländrygg, bröstrygg och bakhuvudet ska ha kontakt med vägg/stolpe under den koncentriska fasen.
  • På domarens signal påbörjas den första curlen.
  • Repetitionerna skall utföras i ett lugnt och jämnt tempo, utan gung på kroppen, vare sig i ländryggen eller i knäleden.
  • Armarna skall mellan varje repetition vara fullt utsträckta - och skivstången skall vidröra hakans spets i toppläget.
  • Rörelsen skall vara en enda rörelse och användandet av låret som avlastning i början av den koncetriska fasen är ej tillåtet. 
  • En så kallad "roddrörelse" är ej tillåtet.
  • Det är dock tillåtet att skjuta fram hakan något, men ej sänka densamma.
  • Tempot skall vara lugnt, med tydligt markerat stopp i bottenpositionen.
  • Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel.
Lika resultat på samma viktbelastning särskiljs med hjälp av kroppsvikt (lättare kroppsvikt vinner). Vid upprepade felaktiga repetitioner har den tävlande rätt att fortsätta, men endast strikta repetitioner kommer att godkännas. Videodemonstration på godkänt utförande enligt 2011 års regler (start 0:27) YouTube Preview Image

Skriv en kommentar






© 2017 Andreas Viklund
Sidan är byggd med WordPress och det svenska temat "Dagboken" av Andreas Viklund